Psychosomatika (I.) – Mysl vládne tělu

BODYMINDČasto zapomínáme, kolik faktorů má na naše zdraví a tělo vliv. Není to jen působení vnějších vlivů jako je kvalita stravy, pitný režim, ovzduší, používaní chemické kosmetiky, úroveň pohybové aktivity a užívání léků. V celostním pojetí světa, který preferuji, je nezbytné nahlížet na člověka jako na bytost, která se neskládá pouze z fyzického těla. Neméně důležitá je lidská mysl, ve fyzické realitě reprezentována v podobě mozku. Nelze přehlížet ohromující vliv mysli na naše tělo, kdy v některých případech dokáže dokonce potlačit naše genetické předpoklady.

Z důvodu rozsáhlosti tématu jsem se rozhodl toto téma rozdělit do více článků. Tato série článků bude sloužit pro bližší seznámení s oborem psychosomatiky, který se v posledních letech stále více dere na povrch a dostává se do širšího povědomí. Dnes se podíváme na to, jakým způsobem naše tělo ovlivňují emoce, které pramení z naší mysli.

Emoce a hormony

Thyroid GlandNa začátek si uveďme jednu zásadní informaci – způsob myšlení a emoce mají zásadní vliv na většinu probíhajících biologických procesů v těle. Možná se ptáte co mě opravňuje něco takového tvrdit. Vysvětlíme si to na příkladu, jak naše tělo reaguje na situaci, v momentě kdy se rozzlobíme nebo jsme ve stresu. Představme si, že se pohádáme s partnerem, jsme rozzuření, pociťujeme hněv a podléháme emoci. Tělo patřičně reaguje a spouští opatření, které můžeme rozdělit do dvou procesů:

  1. Nervové řízení – stimuluje se činnost tzv. sympatického režimu nervové soustavy. Ten je v těle zodpovědný za energii, motivaci, elán, nadšení a zrychlení srdeční činnosti. Moje zkušenost ze života je taková, že pokud jsem krátkodobě vystaven stresu, mám energie na rozdávání. Je to dáno právě stimulací sympatického režimu zodpovědného za příděl energie a motivace a hormonem adrenalinem vyplaveným v tu chvíli do krve. Z dlouhodobého hlediska to ale vhodné určitě není a níže si vysvětlíme proč. Protějškem sympatiku je parasympatický režim, který v těle řídí imunitní funkce, trávení, budování a opravy tkání (bývá nejaktivnější ve spánku).
  2. Hormonální řízení – následkem stresu se v těle se začnou produkovat stresové hormony, z nich bych zmínil především adrenalin a kortizol. Adrenalin společně s kortizolem se podílejí na udržení organismu při životě při stresové reakci. Působí proti sobě. Adrenalin způsobuje, že tělo podává extrémní výkony. Kortizol brání před poškozením od účinků adrenalinu.

Podléháme-li stresu často a tím pádem dochází ke zvýšené produkci těchto hormonů, doslova riskujeme své zdraví. Například zvýšená funkce produkce kortizolu vede ke špatnému metabolismu bílkovin ve svalech a pojivech (následkem mohou být strije na kůži), vede k demineralizaci kostí až k osteoporóze, vyčerpává imunitní systém, zvyšuje krevní tlak, podporuje obezitu v oblasti trupu a krku.

Při nadměrné produkci adrenalinu sice pociťujeme příval energie, z dlouhodobého hlediska je ale tento stav neudržitelný a pro tělo nebezpečný.  Když stres přetrvává, stresové hormony vyčerpají všechny rezervy energie a dochází k celkovému vyčerpání organismu. Tím si zahráváme s poruchou metabolismu cukrů, vysokým tlakem nebo zvýšenou hladinou cholesterolu.

Jak již bylo zmíněno, častými emočními zásahy je ovlivněno fungování nervové soustavy a změní se schopnost zažívacího ústrojí trávit přijatou potravu – to do konce do té míry, že svým vlivem „přebije“ hodnotu jednotlivých charakteristik potravin. Stres má patřičný vliv i na rovnováhu pH trávícího traktu – okyseluje ho. To je mimo jiné příčina pálení žáhy.

Na tomto příkladu můžeme zpozorovat, jakou paseku dokáží v těle nadělat negativní emoce pokud jsou pravidelného rázu. Vzájemná propojenost těla a mysli je neoddiskutovatelná. Mysl vládne tělu.

Jezte s radostí, ať už je to cokoliv

picjumbo.com_HNCK4938Další kapitolou jsou negativní myšlenky a úvahy, které často o jídle máme. Můžeme si uvařit to nutričně nejnabitější jídlo v BIO kvalitě, a přesto, nebude-li nám chutnat a budeme se do něj nutit jen proto, že „je to přece zdravé“ nebo ho budeme konzumovat s pocity hněvu při hádce s partnerem, přítomný stres nám může velmi ublížit a potlačí všechny superlativy co dané jídlo nese. Nejen tak nadarmo se říká, že s nechutí snědená pohanka je pro tělo nebezpečnější než s radostí zkonzumované hranolky. Když už tedy podlehnete svému žaludku a sníte nějakou sladkost nebo jinou nezdravou potravinu, alespoň si jí vychutnejte a buďte při tom šťastní. To nejhorší co můžete udělat, je si to ještě vyčítat a mít pocity viny. Tyto negativní emoce a následný stres vám ublíží více než rafinovaný cukr, ztužené tuky a éčka v dané potravině obsažené.

Pár tipů závěrem jak se preventivně bránit před stresem při konzumaci jídla:

  • Dopřejte si u jídla takovou společnost, která je pro vás pozitivní. Ať už to jsou kamarádi, rodina nebo partner. Zkrátka někdo, s kým rádi trávíte společné chvíle. To celkově zvedne vaši náladu a preventivně vás ochrání před stresem.
  • Při jídle se soustřeďte na jídlo. Ne na televizi. Ne na rádio. Ne na noviny. Ne na práci. Odvádíte tím akorát svou pozornost a spěcháte. Spěch = stres, a to nechcete.
  • Hlavně ať vám chutná! Panuje názor, že zdravé jídlo = hnusné jídlo. To je hloupost. Existují tisíce zdravých receptů po kterých se vám budou zbíhat sliny a objevíte vůně a chutě, co vás očarují. V novém jídelníčku ode mě je dostanete.
  • Ať to jídlo dobře vypadá, jíme také očima. Dejte si čas a s jídlem si vyhrajte. Ukojíte své kreativní touhy a ještě si více pochutnáte.
  • Vyberte si místo pro konzumaci, kde se cítíte pohodlně. Vždycky máte na výběr mezi zaplivanou hospodou nebo posezením na lavičce v parku za přítomnosti slunečních paprsků.
  • Jezte pomaleji a pořádně kousejte. Pomůžete tím trávení a zabráníte překyselení těla.
  • Buďte v pohodě.

V příštím dílu seriálu se podíváme na oblast psychosomatiky, potažmo na psychosomatické příčiny onemocnění a příklad z praxe, kdy se stav mysli doslova zrcadlí na chování určitého orgánu.

Rudolf Novák

Pomáhám lidem zlepšit jejich život ve třech hlavních oblastech - tělo, mysl, duch. Nastavím ti zdravý jídelníček, budu tě trénovat, motivovat a pomohu ti dosáhnout tvých cílů.

Více o mně najdeš ZDE.

Získej svůj zdravý jídelníček nebo osobní trénink.

Komentáře
  • RUDOLF NOVÁK
    Chceš zhubnout? Chceš nalézt svůj životní cíl? Něco se s tím dá udělat. Pomůžu ti k lepšímu životu. Objednej se na mé online kurzy ZDE.
  • ZÍSKEJ E-BOOK ZDARMA

  • Kategorie
  • KURZ NA NALEZENÍ CÍLE
  • KURZ FIT BODY