Co jíst před a po tréninku?

Otázka, kterou si pokládá velké množství lidí. Stejně velké množství lidí tuto otázku, ale také bohužel opomíjí. Přitom se jedná o klíčovou věc, jak dosáhnout správných výsledků nejen při hubnutí, ale stejně tak při nabírání svalové hmoty.

Pokud člověk totiž pouze cvičí a nehlídá si výživu, nikdy nebude dosahovat takových výsledků. Tělo potřebuje živiny, které při tréninku spotřebovalo dodat zpět a k tomu navíc ty ze kterých následně buduje svalovou hmotu (bílkoviny).

PŘED TRÉNINKEM

Před tréninkem bychom se měli soustředit na jídlo, které nám dodá potřebnou energii na trénink. Zároveň nás ale nezaplácne natolik, že se budeme, v důsledku sněžení těžce stravitelných potravin, cítit těžce či přejezeně. Záleží, v jakou denní dobu zrovna trénujete. Zde jsou tipy pro jednotlivé tréninky.

Snídaně před tréninkem 

Snadno stravitelná, převážně složené cukry, minimum tuků a bílkovin, dostatek tekutin. 

  • Vhodné: pečivo s minimem másla, obilné směsi (s vodou nebo netučným mlékem), rýžová kaše (trochu čokolády, med, rozinky), ovoce, vejce pouze na měkko (pokud máme pauzu 2-3 hod), obilná kaše (ovesná, rýžová, jáhlová…) s ořechy či semínky.
  • Nevhodné: maso a masné výrobky (snad jen trochu drůbeží šunky), mnoho jednoduchých cukrů. 
  • Před dlouhým tréninkem (více než 60 min): lehká svačina (řídký pudink, pečivo s máslem, nepříliš sladká tyčinka). 
  • Mezi tréninky občerstvení: ovoce (banán, datle), tyčinky, tekutiny, polévky, rýžový nákyp.
  • Nikdy maso a uzeniny!

Oběd několik desítek minut před tréninkem

  • Podobné jako u snídaně. 
  • Vhodné: vývar ze zeleniny a drůbežího masa s těstovinami + bezmasé jídlo (rýžový nákyp, alternativy masa – tofu, tempeh, seitan, bramborovou kaši se zeleninou) 
  • Nevhodné: syrová zelenina, pečené nebo smažené maso, kynuté moučníky, luštěniny, těžké omáčky.

Svačina před tréninkem 

  • Lehce stravitelné potraviny, které zároveň dodají energii na následující trénink 
  • Vyhnout se konzumaci masa, ať už v jakékoliv podobě
  • Ideálně 1,5-2 hodiny před tréninkem, s tím, že na trénink by jste měli jít lehce hladoví
  • Tipy: žitné pečivo s kvalitním sýrem (např. mozzarella) nebo luštěninovou pomazánkou (hummus, sojová pomazánka)

PO TRÉNINKU

Potréninkovou regeneraci dělíme na dvě části. Do cca 15min bychom měli doplnit tělu rychlou energiii. Později 60-90 min po tréninku nejpozději bychom se měli soustředit na bílkoviny v kombinaci se všemi ostatními živinami. Konkrétně např. maso s celozrnnou obilninou (quinoa, kuskus, jáhly, pohanka) se zeleninou.

Svačina po tréninku 

  • 15 minut po tréninku doplnit rychlé sacharidy v kombinaci s polysacharidy – např. ovesná kaše + ovoce.
  • Nikdy ne hned maso. Ideální je rozdělit stravu na více porcí. 
  • 60-90 minut po tréninku by mělo přijít plnohodnotné jídlo (bílkoviny, sacharidy, tuky, vláknina) s převahou bílkovin. 

 

Druhé jídlo

Nejdříve doplnit tekutiny. Zejména bílkoviny + zelenina. Vhodné: lehce stravitelné úpravy masa – dušení, vaření v páře, grilování, pečení v alobalu nebo fólii, maso kombinovat s dušenou zeleninou, ne s běžnými přílohami. Nebo alternativy masa, luštěniny, ryby, kvalitní sýry.

Potréninková strava je nesmírně důležitá. Pokud totiž tělu nedodáme tyto potřebné živiny, tak nedokáže odkud vzít tyto látky a nemá následně z čeho budovat svalovou hmotu, díky které také dochází v těle k úbytku tuku.

ZAPOJ SE DO ONLINE KURZU FIT BODY, KDE BĚHEM 6 TÝDNŮ DOSÁHNEŠ VYSNĚNÉ POSTAVY A KONEČNĚ ZHUBNEŠ, DÍKY ČEMU ZVÝŠÍŠ SVÉ SEBEVĚDOMÍ, BUDEŠ MÍT VÍCE ENERGIE A ZLEPŠÍŠ TAK I SVŮJ ŽIVOT!

ZJISTIT VÍCE INFO O KURZU ZDE

Rudolf Novák

Pomáhám lidem zlepšit jejich život ve třech hlavních oblastech - tělo, mysl, duch. Nastavím ti zdravý jídelníček, budu tě trénovat, motivovat a pomohu ti dosáhnout tvých cílů.

Více o mně najdeš ZDE.

Získej svůj zdravý jídelníček nebo osobní trénink.

Komentáře
  • RUDOLF NOVÁK
    Chceš zhubnout? Chceš nalézt svůj životní cíl? Něco se s tím dá udělat. Pomůžu ti k lepšímu životu. Objednej se na mé online kurzy ZDE.
  • ZÍSKEJ E-BOOK ZDARMA

  • Kategorie
  • KURZ NA NALEZENÍ CÍLE
  • KURZ FIT BODY